تفاوت آیلتس و تافل چیست و کدام یکی بهتر است؟ |

تفاوت آیلتس و تافل چیست و کدام یکی بهتر است؟

از دغدغه­‌های اصلی متقاضیان ادامه تحصیل و یا کسانی که قصد مهاجرت به کشورهای ديگر را دارند و همچنين افرادی که به دنبال دستیابی به موقعیت شغلی برتر هستند، ارائه مدرک زبان است. ارائه مدرک معتبری که نشانگر ميزان تسلط به زبان انگليسی است از مهمترین مدارکی است که متقاضيان رفتن به کشورهای انگليسی زبان به آن نیاز دارند. بنابراين آزمون­‌هايی که جهت اخد و ارائه اين مدارک برگزار می­‌شود اهميت ويژه‌ای می­‌يابند. آزمون‌های تافل و آيلتس از جمله آزمون‌های سنجش زبان انگليسی هستند. اما تفاوت آیلتس و تافل در چیست؟

شباهت‌ و تفاوت آیلتس و تافل چيست؟

آزمون‌های آیلتس و تافل تفاوت­‌ها و شباهت هایی دارند که متقاضیان می‌بایست بر اساس هدفی که دارند، آزمون مورد نظر خود را انتخاب کنند و سپس نسبت به تهیه و گردآوری منابع لازم برای مطالعه به جهت کسب امتیاز بيشتر اقدام و برنامه‌ريزی نمايند. از جمله نقاط مشترک دو آزمون آيلتس و تافل ارزیابی میزان مهارت زبان آموزان در به کارگیری و درک زبان انگلیسی است.

در آزمون‌های تافل و آیلتس مهارت‌های زبان‌آموزان در چهار بخش نوشتاری، گوش کردن، صحبت کردن و خواندن سنجیده می‌شود و از طریق برگزاری این آزمون‌ها میزان تسلط فرد به زبان انگلیسی مشخص می‌شود. این دو آزمون تفاوت‌هایی نیز با یکدیگر دارند که در ادامه و با شناخت هر یک از این آزمون‌ها تفاوت‌های آن‌ها را درک می‌کنیم. زبان‌آموزان می‌توانند با درک و شناخت بیشتر این آزمون‌ها و همچنین با توجه به هدفی که دارند، آزمون مناسب خود را انتخاب کرده و آماده شوند.

آيلتس چيست؟

 

وجه تسمیه آزمون آیلتس برگرفته از چهار مهارتی است که می‌بایست فراگیران زبان انگلیسی کسب نمایند. واژه IELTS مخفف International English Language Testing System به معنی “سیستم ارزیابی بین المللی زبان انگلیسی” است. آزمون آیلتس از طرف مؤسسه معتبر British Council، بخش سنجش و ارزیابی انگلیسی دانشگاه کمبریج و مؤسسه آموزشی IDP استراليا مدیریت می‌گردد.

آيلتس آزمونی طراحی شده برای افراد غیر انگلیسی‌زبان است و داشتن نمره بالای در این آزمون برای ورود به موسسات آموزش عالی و دانشگاه‌ها و شرکت‌ها یکی از موارد لازم و ضروری است.

اين آزمون به دو صورت آزمون کتبی بر روی کاغذ و آزمون کامپیوتری انجام می‌شود. آزمون کامپیوتری آیلتس به تازگی در سال‌های اخیر در کشور ایران در دسترس است. این آزمون، آزمون عمومی‌­تری نسبت به آزمون تافل است. آيلتس تحت نظارت کشور انگلستان برگزار گردیده و همچنین لهجه‌های مختلف زبان انگلیسی را دربر می‌گیرد. آزمون آیلتس در سه دسته، آیلتس آکادمیک (IELTS Academic)، آیلتس جنرال (IELTS General Training) و آيلتس لایف اسکیلز (IELTS Life Skills) برگزار می‌شود که زبان‌آموزان می‌توانند مهارت‌های زبان انگلیسی خود را در هر یک از این دو روش ارزیابی کنند. معمولاً کسانی که به صورت آکادمیک زبان را آموخته‌اند سبک آزمون آکادمیک را انتخاب می‌کنند. مدت زمان برگزاری آزمون آیلتس ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه است، که چهار مهارت اصلی زبان‌آموزان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

انواع آزمون آيلتس

هر سه آزمون آيلتس ساختاری مشابه دارند و بر اساس محتوای آزمون متفاوت و متمایز می شوند:

آيلتس جنرال IELTS General Training

آزمون آیلتس جنرال به‌ سبب سنجش مهارت افراد برای زندگی در کشورهای انگلیسی زبان می‌باشد و محتوای این آزمون، کاربرد روزمره زبان انگلیسی، فارغ از شغل و یا رشته تحصیلی افراد متقاضی است.

آيلتس آکادميک IELTS Academic

آيلتس آکادمیک آزمونی دشوار جهت سنجش میزان مهارت متقاضیان برای حضور در محیط‌های علمی  و دانشگاهی است. اين آزمون شامل متن‌هایی پژوهش محور است و زبان‌آموزان و متقاضیان می‌بایست استدلالات متون مورد آزمون را دریافته و به سؤالات پاسخ دهند. این آزمون نیز شامل چهار بخش مهارت‌های آموزش زبان است.

آیلتس لایف اسکیلز IELTS Life Skills

آزمونی است که برای افرادی که هدف مهاجرت به کشور انگلستان و اخذ ویزای این کشور را دارند برگزار می‌شود. این آزمون برخلاف آزمون جنرال و آکادمیک آیلتس مهارت خواندن و نوشتن را مورد سنجش قرار نمی‌دهد و در بخش‌های مکالمه و شنیداری برگزار می‌شود. در این آزمون امتیاز‌ها و سیستم سنجش با دو آزمون دیگر متفاوت است و نمره‌های از 1 تا 9 به شخص تعلق نمی‌گیرد. بلکه امتیازات بر اساس سطوح A و B به اشخاص اعطا می‌شود. آزمون آیلتس لایف اسکیلز از سایر آزمون‌های آیلتس آسان‌تر و دارای سطح پایین‌تری است و توانایی صحبت کردن به زبان انگلیسی در خصوص مسائل روزمره را می‌سنجد.

 

تافل چيست؟

 

آزمون تافل که به آن Toefl iBT می‌گویند تحت نظارت ETS انجام می‌شود. اين آزمون به صورت کامپیوتری انجام می‌شود. آزمون تافل آزمونی است که در بیشتر دانشگاه‌های آمریکایی مورد قبول است و در مدت زمان ۳ ساعت برگزار می‌شود.

مدرک آيلتس بهتر است يا تافل؟

همانطور که گفته شد، علیرغم تشابهات این دو آزمون و سنجش مهارت‌های چهارگانه در هر دوی این آزمون‌ها، تفاوت‌هایی نیز میان آن‌ها وجود دارد و زبان‌آموزان می‌بایست بر اساس هدفی که دارند آزمون مناسب خود را انتخاب نمایند.

یکی از موارد ابتدایی که باید در نظر گرفته شود این است که آزمون تافل آزمونی است که کسانی که درخواست پذیرش در دانشگاه‌های آمریکایی را دارند باید حتما این مدرک را دریافت کنند. اما کسانی که در سایر کشورها قصد ادامه تحصیل، مهاجرت و يا ارتقای شغلی دارند، می‌توانند سطح تسلط خود به زبان انگليسی را با آزمون آیلتس مورد ارزیابی قرار دهند. زبان آموزان و متقاضیان بهتر است اطلاعات دقیق‌تری از موسسه‌ای که می‌بایست مدرک زبان را ارائه کنند داشته باشند. در بسیاری از موارد موسسات و ادارات هر دو آزمون آیلتس و تافل را می‌پذیرند.

نحوه برگزاری آزمون آيلتس

بخش شنیداری آزمون آیلتس دارای چهار محتوای صوتی می‌باشد که متقاضیان در هر بخش به ۱۰ سوال پاسخ خواهند داد.

بخش مهارت خواندن در آزمون آیلتس شامل متن‌های متغیر و متفاوت است که دانشجویان و زبان آموزان باید به سوالاتی در رابطه با متون پاسخ دهند. سوالات معمولاً بر اساس مهارت زبان‌آموزان در کشف پاسخ از متون استوار است.

بخش نوشتاری آزمون آیلتس نيز شامل دو بخش است. دو متنی که زبان‌آموزان متقاضی می‌بایست بر اساس اطلاعات داده شده نوشته و تنظیم نمایند.

در بخش گفتگوی آیلتس شخص متقاضی مقابل ممتحن قرار گرفته و گفتگو می‌کنند. مکالمه آزمون آیلتس نیز شامل دو بخش است. در بخش اول متقاضیان مکالمه‌ای در خصوص مسائل روزمره با آزمون گیرنده انجام می‌دهند. در بخش دوم برگزارکنندگان آزمون موضوعی را به عنوان محور اعلام کرده و متقاضیان و داوطلبان می‌بایست در حدود دو دقیقه در خصوص آن موضوع مکالمه نمایند.

نحوه برگزاری آزمون تافل

آزمون تافل نيز دارای چهار بخش است. یکی از تفاوت‌های آزمون تافل و آیلتس ترتیب ارزیابی مهارت‌های چهارگانه زبان آموزان در این آزمون می‌باشد. آزمون تافل آی بی تی اس از صفر تا صد و بیست امتیازدهی می‌شود.

ترتیب ارزشیابی در آزمون تافل به صورت زیر است:

ابتدا مهارت خواندن سپس مرحله شنیداری و در مرحله سوم مکالمه و صحبت کردند ارزيابی می‌شود و نهايتاً در آخرین مرحله مهارت نوشتن مورد سنجش قرار می‌گیرد.

جهت سنجش خواندن در آزمون تافل معمولاً سه الی چهار متن به متقاضیان داده می‌شود که می‌بایست در زمانی اعلام شده آن را تکمیل نمایند. سوالات چند گزینه‌ای، درک مطلب و مهارت تحلیل متن در این سوالات سنجیده می‌شود.

بخش شنیداری آزمون به صورت چهار فایل ضبط شده است. که شامل سخنرانی‌های علمی و دانشگاهی است. زبان‌آموزان می‌بایست به سوالات چند گزینه‌ای این بخش پاسخ صحیح دهند. همچنین ۲ الی ۳ مکالمه پخش می‌شود و متقاضیان می‌بایست به سوالاتی در رابطه با مکالمه شنیده شده پاسخ دهد.

مکالمه در آزمون تافل یکی از بخش‌های متفاوت با آزمون آیلتس است. آزمون آیلتس در بخش مکالمه بر محور گفتگو استوار است، اما در تافل مکالمه به چهار قسمت تقسیم شده است و می‌بایست متقاضیان در بخش‌های مختلف به سوالات مختلف پاسخ دهند. در بخش اول متقاضی نظر خود را در خصوص موضوعات ساده بیان می‌کند در مورد بعد فایل صوتی یا متن در اختیار زبان‌آموزان قرار گرفته و آن‌ها می‌بایست پاسخ خود را بر اساس متون ضبط نمایند.

سنجش نوشتاری در آزمون تافل به دو قسمت تقسیم می‌گردد. در بخش نخست متقاضیان متن کوتاهی را در خصوص یک موضوع مطالعه می‌نمایند و سپس فایل صوتی را گوش کرده و باید متنی را در این رابطه بنویسند. در بخش دوم سنجش نگارش در رابطه با موضوعی مشخص بايد متنی نگاشته شود.

تفاوت آیلتس و تافل در سنجش نوشتاری بر این اساس است که در آزمون تافل متقاضيان نوشته خود را تایپ می‌کنند و اگر سرعت تایپ به حد کافی باشد بدون اینکه متن را بد خط بنویسند می‌توانند تعداد کلمات بیشتری را ارائه کنند. اما در آزمون آیلتس که می‌بایست روی کاغذ نگه داشته شود اين امر امکان پذیر نیست.

تفاوت آیلتس و تافل از نظر زمان

 

مدت زمان برگزاری آزمون آیلتس و تافل در حال حاضر در حدود ۱۵ دقیقه اختلاف دارد. البته در گذشته این میزان بیشتر بوده است. اما به طور کلی آزمون آیلتس آزمونی کوتاه تر است و تافل مدت زمان بیشتری دارد.

آزمون تافل آزمونی با مدت زمان سه ساعت است. که ده دقیقه استراحت داشته و کمی از آیلتس طولانی‌تر است.

تفاوت نمره‌دهی‌ آزمون‌های آيلتس و تافل

یکی دیگر از تفاوت‌های آزمون آیلتس و تافل در سیستم نمره و امتیازدهی این دو آزمون زبان انگلیسی است. که در ادامه به آن مي‌پردازيم.

نمره آزمون آيلتس

در آزمون آیلتس متقاضیان و زبان‌آموزان امتیازی از صفر تا ۹ را دریافت می‌کنند. زبان‌آموزان در ازای میزان مهارت و سنجش مهارت‌های چهارگانه به صورت میانگین امتیازی از صفر تا ۹ را دریافت می‌کنند، که نشانگر مهارت آن‌ها در مجموعه چهار مهارت زبان انگلیسی است.

نمره آزمون تافل

در آزمون تافل، نمره کسب شده متقاضیان نشانگر تعداد سوالاتی که پاسخ داده شده، نیست. در این آزمون امتیاز کسب شده از پاسخ دهی به سوالات با فرمولی خاص به امتیاز نهایی تبدیل می‌شود. در هر مهارت در آزمون تافل نمره‌ای از صفر تا ۳۰ دریافت می‌شود و نمره نهایی آزمون تافل مجموع نمرات مهارت‌های چهارگانه خواهد بود.

 

IELTS

TOEFL

برگزار کننده اصلی

British Council, IDP:

IELTS Australia and

Cambridge English Language

Assessment

ETS

فرمت آزمون

کاغذی و کامپیوتریکامپیوتری و کاغذی

هزینه آزمون

در کشورهای مختلف متفاوت استدر کشورهای مختلف متفاوت است

مدت زمان

۲ ساعت و ۴۵ دقیقه3 ساعت

فرمت بخش مکالمه(اسپیکینگ)

شفاهی- هر داوطلب با یک ممتحنکامپیوتری

داوطلبان در یک میکروفن صحبت می‌کنند

استراحت میان آزمون

وجود ندارد۱۰ دقیقه استراحت

لهجه

Australia,Canada, Newzealand,

the U.K., the U.S.

North America, the U.K.,

New Zealand or Australia

مکان­ برگزاری آزمون

بیشتر از ۱۱۰۰ مرکز در ۱۴۰ کشور

در سراسر جهان

تعداد بی‌شماری در سراسر جهان

تعداد دفعات برگزاری

۴۰ تست در سال

بیشتر از ۵۰ تست در سال

مقیاس نمره‌دهی آزمون

۰ تا ۹

۰ تا ۱۲۰

حداقل میانگین نمره مورد نیاز رتبه بندی شده

۳/۶

۷۸

تبديل نمره آيلتس به تافل

یکی از مواردی که متقاضیان و زبان‌آموزان علاقه­‌مند به آن هستند، تبدیل نمره آیلتس به تافل است. زبان‌آموزان می‌خواهند بدانند نمره‌ای که در آزمون آیلتس کسب کرده‌اند نشانگر چه امتیازی در آزمون تافل است و يا برعکس.

بايد گفت که فرمول مشخص و روشنی برای اين تبدیل وجود ندارد. اما با روش‌هایی می توان این معادل سازی را انجام داد.

 

جدول تبدیل نمره مجموع :

 TOEFLIELTS
118-1209
115-1178.5
110-1148
102-1097.5
94-1017
79-936.5
60-786
46-595.5
35-455
32-344.5
0-310-4

 

بخش Reading:

TOEFL IELTS
309
298.5
298
27-287.5
24-267
19-236.5
13-186
8-125.5
4-75
34.5
0-20-4

 

بخش Writing:

 TOEFLIELTS
309
308.5
308
297.5
27-287
24-266.5
21-236
18-205.5
14-175
12-134.5
0-110-4

 

بخش Listening:

 TOEFL IELTS
309
298.5
288
277.5
24-267
20-236.5
12-196
7-115.5
4-65
34.5
0-20-4

 

بخش Speaking:

 TOEFLIELTS
309
28-298.5
26-278
24-257.5
237
20-226.5
18-196
16-175.5
14-155
12-134.5
0-110-4

 

هزينه آزمون تافل و آيلتس

هزینه آزمون تافل و آیلتس میزان مشخص و متغیری است که از سوی سازمان‌های مسئول برگزاری آزمون‌ها مشخص و اعلام می‌شود. مبلغ هزينه آزمون تافل درکشورهای مختلف متفاوت است.

مدت اعتبار مدارک آیلتس و تافل

مدت اعتبار مدرک تافل و آیلتس هر دو به مدت دو سال می‌باشد. گزارشات نمره آزمون‌های زبان انگلیسی به مدت دو سال اعتبار داشته و گزارش می‌شود و پس از آن متقاضی باید مجدد در امتحانات مربوطه شرکت نمايد.

در این مطلب از جنبه های مختلف تفاوت آیلتس و تافل را بررسی کردیم و به طور کامل به آن پرداختیم. اینکه کدامیک بهتر است کاملا بستگی به شما و هدفتان دارد! مهاجرت، کسب و کار، تحصیل! حال شما بگویید که بعد از مطالعه این مطلب قصد شرکت در کدام آزمون را دارید؟

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
تفاوت لهجه بریتیش و امریکن

تفاوت لهجه بریتیش و امریکن چیست؟

آنچه در این مطلب می‌خوانید  لهجه چیست؟تفاوت لهجه بریتیش و امریکن چیست؟تلفظ  مهمترین تفاوت لهجه امریکن و بریتیشاملا و نگارشلغات…

بیشتر بخوانید
یادگیری زبان در خانه

۱۰ روش یادگیری زبان در خانه

آنچه در این مطلب می‌خوانید چرا یادگیری زبان در خانه؟کلاس‌های آنلاینپکیج‌های آموزش زباناپلیکیشن‌های آموزش زبانفلش کارت آموزش زبانآموزش زبان با موسیقیآموزش…

بیشتر بخوانید
بهترین سریال ها برای یادگیری زبان

بهترین سریال ها برای یادگیری زبان انگلیسی و فرانسه

آنچه در این مطلب می‌خوانید بهترین سریال ها برای تقویت زبان انگلیسی و فرانسهبهترین روش تماشای سریال برای یادگیری زبانبهترین…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *